Tuesday, March 13, 2007

Съвети към мотопътешествениците

by: Iron Butt Association
превод: Bat Dimo
1. Правилно преценяй физическите си възможности и не превишавай разумните граници. Ако до сега си имал пътувания от 450-500 км на ден, то едва ли в своето предстоящо пътуване трябва да планираш, примерно по 800-1000 км на ден. Изследване проведено от Iron Butt Association показва какви изменения се получават в графика на мотопътешественика, който неправилно си е разчел силите – средния пробег за денонощие в първите два дни е максимален, а след това започва да намаля, като към 7 ден е не повече от 65% от колкото в началото. Доказано е, че умората предизвикана от усилията да успееш да изминеш планираните, нереални км в много случаи довежда до произшествия с неприятен изход.
2. Забрави за високите скорости – забрави за чисто математическите разчети – високата скорост изобщо не означава, че ще пристигнеш по-бързо. Моментната и средната скорост малко са свързани помежду си. Спокойния моторист без напрежение отброява изминатите километри, любувайки се на пейзажа и за това покорява с по-малко физически усилия големи разстояния, докато «спортиста», който се стреми да задмине всички и да покаже най-добро време на участъка има следните проблеми: повишен разход на гориво и от това – повече време за търсене на бензиностанции; повишен риск от ПТП; разправии с органите на пътната полиция, физическо напрежение и др.
3. Остави вкъщи кафето и стимулиращите таблетки – тук всичко е просто – приемането на лекарства направени за поддържане на организма в будно състояние (Iron Butt Association поставя в този списък кафето и кока-колата) не е оправдано. Ако почувстваш умора или сънливост, по-добре спри, поспи малко ако е възможно или направи малко физически упражнения. Дъвченето на дъвка стимулира кръвообращението в главата и намаля риска от заспиване.
4. Подготви си мотоциклета за дълъг път – по време на отпуската времето тече ужасно бързо – защо да го губиш на пътя, плувайки в пътната мизерия, в опити да намериш или замениш повредена част? Най-често се среща оправданието за замяна на гуми или верига с намерението от тях да се изтискат още няколко км до следващия сервиз, където често се срещаш с неспособност да ти помогнат. Двигателното масло е високо качество позволява да увеличиш интервалите между неговата смяна. Освен това трябва да се отбележи, че при стабилно, равномерно движение свойствата на маслото се запазват по-дълго време, от колкото при ежедневно каране по градските улици или дългата зимна пауза. Много мотоциклетисти от Iron Butt Association си смянат маслото след 15-16 000 км на трасето и считат това за допустимо (пр. – според мен оптималният вариант за смяна на маслото при ниско оборотните машини е 7500 км).
5. Не слагай допълнителни прибори, детайли и аксесоари на мотоциклета си непосредствено преди пътуването. Не се препоръчва превръщането на предстоящия дълъг маршрут в изпитателен полигон за нови аксесуари, прибори или каквото и да е. Даже най-добрия механик може да сбърка, а прибора да откаже. Това касае и дрехите, и новия шлем, и ботушите, те се нуждаят от време, за да се почувстваш в тях като в своя кожа. Не забравяйте, че на тях доверяваме своя любим организъм – тялото си.
6. Екип с електроподгряване – много ценна вещ. Особено ако планирате движение след залез слънце. Нито един сериозен мото-пътешественик не пренебрегва това средство. Качествена и относително евтина дреха с електроподгряване можете да разгледате на www.widder.com
7. Бъди готов за пътуването, закупи всичко навреме за да не губиш време по пътя – правилото за относителната готовност на мотоциклета ти е в пълна сила и за целия багаж, който планираш да вземеш със себе си. Направи си списък с необходимите неща, които ще ти потрябват на по пътя и провери дали всичко си изпълнил преди пътуването. Разбира се “консумативи” като паста за зъби можеш да купиш и по пътя, но ако си си забравил вкъщи банските и плавниците (а отиваш на почивка на море) или лекарства, които е необходимо регулярно да взимаш – това може да стане проблем не само за тебе, но и за твоите спътници и да загубиш време в опити да намериш тези неща в непознато място.
8. Учи се да се бориш със скуката и еднообразието на ландшафта – продължителните пътувания предполагат наличието на откровено еднообразни пейзажи, които навяват скука и умора. За някои мотопътешественици няма нищо по-добро от шосе US 50 пресичащо пустинята Невада, докато за други дългия и монотонен път под горещото слънце е като път в ада (аз най-много мразя пътуването по магистралата – така ми се приспива ... ). За такива случаи е необходимо да разполагате с MP3 плеър или да напълните чантата на резервоара с бонбони или семки, от които да си похапвате по време на път. Както писахме по-горе, дъвченето повишава притока на кръв към мозъка и така се намалява възможността да заспиш.
9. Застраховай се за пътна помощ (в нашата страна е изпълнимо, макар, че по-ефективно и евтино би било да помолиш някой с бус или камион да ти помогне). Най-гадното нещо на пътя е да се озовеш някъде, където няма към кого да се обърнеш за помощ. Много застрахователни компании предлагат услугата – пътна помощ. Това може да се окаже полезно в даден момент.
10. За да стигнеш навреме цял, винаги си оставяй време за малко почивка. Човек е по-ефективен, когато е отпочинал. Опитвай се правилно да прецениш кога да спреш и да поспиш. Краткия сън винаги е бил с пъти по-добро средство, отколкото седенето в крайпътно заведение на чаша кафе. Дори ако не можеш да заспиш, държането на очите затворени за 20-30 минути успокоява страшно много и очите си отпочиват от напрежението.
Някои симптоми на умората:
- не можеш да поддържаш зададената скорост без излишно напрежение. Ако видиш, че неволно забавяш скоростта и после осъзнавайки го нервно подаваш газ за да наваксаш време – трябва да си отпочинеш.
- при движение в тъмната част на денонощието забравяш да превключиш дългите на къси светлини
- започваш дълго да мислиш и да се колебаеш преди взимането на решения. Да спра на тази бензиностанция или да карам до следващата? По кой път да завия?
- усещаш как очите ти се затварят, звука на двигателя става монотонен, не си забелязал как си изправарил или са те изпреварили, не обръщаш внимание на пейзажа – ВНИМАНИЕ !!! – и най-малката грешка може да има лоши последици за пътуването ти или дори фатални за самия тебе.
11. Поддържай в себе си винаги положителни емоции – ако дъжда не ти е по душата, по-добре спри в близкия мотел и изчакай да спре да вали ден, дори два, отколкото да караш проклинайки под него. Същото се отнася и за регионите с горещо време – опитвай се да навърташ километрите през тъмната част на деня, когато е по-хладно. Сиреч не продължавай мотористването (карането на мотор) в условия, които не ти харесват и са способни да те вкарат гадно или угнетено разположение на духа. Тогава пътешествието ще престане да ти носи радост и да бъде развлечение, а нали заради това си тръгнал по пътищата?
12. Храни се нормално и правилно – лошо съчетание е бързата закуска и мото-пътуване. Това трябва да се запомни завинаги. Винаги се храни навреме. През делниците най-добре ставай за закуска след 9 часа сутринта. До това време хората бързащи за работа вече са закусали и няма да се наложи да чакаш на опашки. Почивните дни – хората искат да поспят повече и чак към 9-10 се събират за закуска. Вечеря – най-добре е да я консумирате по-рано (почти винаги мотопътешествениците пропускат обеда – това е като правило) иначе рискувате да попаднете в час-пик, когато кафетата и ресторантите са препълнени. Късната и обилна вечеря и последващото продължаване на пътя не е най-добрия вариант – вероятността да заспите е голяма. При посещението на заведение за хранене е много важно да си разпределите правилно времето. Как мото-пътешественика може да се позволи да губи ценно време, докато в кухнята приготвят закуската му? Не може!!! Заеми място по-близо до кухнята, вежливо кажи на сервитьорката, че бързаш и ако имат възможност да не се мотат със закуската ти. Поръчай си храната и помоли към нея да ти дадат и сметката (в някои заведения я носят чак след като си приключил и започнеш да ги викаш). Сега вече имаш време и за себе си – можеш да отидеш до тоалетната, да се измиеш, да отидеш по голяма и малка или каквато искаш нужда, във всеки случай водата освежава, да се намажеш с крем за слънце, да се обадиш вкъщи. В повечето случаи като се върнеш храната те чака готова на масата. С такъв образ спирането за храна, няма да ти отнеме повече от 20-30 минутки, които при добро разпределение на времето са напълно достатъчни за пълноценен топъл обяд / закуска / вечеря.
13. Зареждай с гориво навреме – струва ли си да “изсъхнеш” на пътя или да направиш 10 километрово отклонение в търсене на бензиностанция, при това за време, което си успял да икономисаш до този момент – струва ли си? Ако на непознат път видиш бензиностанция, а бензина ти е по-малко от средата – спирай и зареждай.
14. Обличай дъждобрана преди началото на дъжда – при вероятност за дъжд, още повече ако бензина ти е на половината – спри, зареди и си облечи дъждобрана. Не трябва да се пояснява, че по-добре е да се облечеш на сухо под навеса на някоя бензиностанция, от колкото подскачайки на един крак под някой мост, заливан от струите на колите, още повече, че тогава видимостта е много малка и можеш да пострадаш. За справки – Джоуви!
15. Купи набор за ремонт на гуми и се научи да го ползваш – ремонта на повечето безкамерни гуми с помощта на такъв набор е проста работа, така, че нямаш оправдание ако си намерил пирон в гумата, а не носиш такъв набор. Използвай част от набора вкъщи за сухи тренировки и за придобиването на опит, за да не губиш ценно време на пътя.
16. Винаги носи мобилен телефон – е, няма да можеш да го използваш в Долината на смъртта или в Странджата, но ще бъдеш удивен от количеството на местата, от които можеш да се свържеш с близките си или да повикаш пътна помощ. Телефона силно облекчава живота и с неговата помощ събитие, което по-рано е прецаквало отпуската ти, сега се превръща с малко забавяне.
17. Купи си качествени инструменти – често инструментите, които влизат в комплектацията на мотоциклета са некачествени. Най-добре е да се заменят с по-добри от типа Snap-On или Sears’ Craftsman. Прибави и цифров волтомер и набор “камъни” с тресчотка.
18. Винаги носи със себе си не по-малко от 2 литра питейна вода. При това не е необходимо да се приготвяш за поход в пустинята. Представи си каква жажда ти предстои да изпиташ бутайки мотоциклета си след авария за да го оставиш на безопасно място? Водата следва да се съхранява в два контейнера – единия за постоянно използване, а другия за непредвидими ситуации. Теорията в този случай е проста до безобразия – ако всичката вода е в една бутилка, много бързо и незабележимо тя ще свърши. На непознато място не трябва да се пие водопроводна вода. Разликата в различните начини на пречистване може да стане причина за неприятни последствия.
19. Винаги носи със себе си аспирин – той се е превърнал в култово “лекарство за всякакви болести” в средите на мото-пътешествениците. Аспирина притежава способността незначително да повишава телеснатата температура на човек и понижава чувствителността към слаби болки. Също така е известен като анти-съсирващо средство и не трябва да се взема при кръвотечение след авария.
20. Вземи със себе си опаковка витамини – най-добър вариант се явява таблетка с мултивитамини, които се приемат веднъж дневно (аз не съм съгкасен с това, защото витамините, които се продават по аптеките се усвояват на 25 % от кръвта, останалата част натоварва кръвоносната и отделителната система, т.е. спори се за позлата от изкуствено създадените витамини - бел.пр.).
21. Ако взимаш със себе си мобилен компютър помисли и за навигационна система (е, разбира се, къде ще ходим без комп ? - бел.пр.). Много от навигационните системи обаче не са достатъчно съвършенни и често те водят по маршрут лишен от всякаква човешка логика, но и често вместо да кибичиш на светофарите в непознат град, те те извеждат по най-краткия път до околовръстното. Тези програми могат с потресаваща точност да изчислят дължината на целия маршрут. Болшинството мотоциклетисти в САЩ използват програмите DeLorme Map-N-Go и Street Atlas. Пакета на DeLorme включва в компонентите си GPS и има възможност да определи твоето точно местоположение. Има информация за времето, за състоянието на пътищата, задръствания, хотели, мотели, бензиностанции и т.н.
22. Избирай скоростта на движение в съответствие с видимостта и състоянието на пътя! Представи си – караш по качествено шосе със скорост от порядъка на 80 км/ч, асфалта е прекрасен, но има гъста мъгла. Видимостта не е особено добра. И изведнъж пред тебе изниква спрял автомобил без включени габарити. Ще можеш ли при тази скорост да спреш и да избегнеш удара? Смешно е само на пръв поглед, но такива случаи са ставали в действителност. Не бъде още един мотоциклетист, който е загинал заради невъзможността навреме да види препятствието. Същото касае и хубавото време – струва ли си да търкаш леглото в болницата, защото си решил в завоя да прибавиш повечко газ и да го минеш с търкащи се в земята степенки? Оцени тази сутиация от този ъгъл и това няма да се случи.
23. Искаш да останеш жив? Дръж се по-далече от камионите! Водачите на големи камиони не могат да търпят, ако някой се лепне за дълго време зад тях. Водача започва да проявява безпокойство, започва да гледа по-често в огледалото за задно виждане, което намаля вниманието отделяно за напред. И е възможно да пропусне някое препятствие. Камиона може и да успее да се справи с него, но ще можеш ли ти навреме да се дръпнеш настрани, когато то се появи между задните колела на прицепа? Случва се също регенерираните гуми на камионите да се разрушават по непонятни причини. В този случай падналата част получава ускорение от повече от 100 км/ч и представлява огромна опасност за движещия се отзад моторист, още повече, че зад прицепа човек се ориентира само по задните светлини.
24. Избави се от всички източници на дразнение и отвличащи фактори!
Удоволствието, което ни дава пътешестването с мотор е несравнимо с нищо друго на земята. Пожелавам на всички да го изпитат поне веднъж в живота си.

No comments:

Post a Comment