по материали от чуждестранната преса
превод: Tosho, bikerz.netissat.bg
Когато се качвате на задната седалка на мотоциклета, вие де факто поставяте живота си в ръцете на моториста. С помощта на тази статия може да разберете какво трябва да знаете и имате предвид преди да предприемете подобна стъпка.
Да се научи човек да кара мотоциклет е трудно и сложно, но още по-трудно е да го прави с пасажер. Няма училище, което да го научи на това.
Ако имате въпроси в повечето случаи ще трябва да питате моториста (водача), който може никога да не е карал с пасажер, и това да се превърне в един от големите проблеми, с които сте се сблъсквали. Ние решихме да публикуваме тази статия тук, защото тя ще е по-достъпна за хората, които ще имат нужда от помощ и ще се заинтересуват от нея.
Намерете моторист, който показва загриженост за вашата безопасност и комфорт, с удобен мотор и знайте, че усещанията ви като пасажер ще са прекрасни.
Какво да очакваме
Ако сте решили да приемете поканата на някой моторист да се повозите зад него или нея, нормално е да очаквате той/тя да има някакъв опит – както с карането на мотоциклет, така и с возенето на пасажери. Трябва да очаквате от моториста да ви увери, че носите подходящата екипировка и че я използвате правилно. Мотористът трябва да ви обясни как да се качите на мотоциклета, как да седнете и как да слезете от него, какво да правите в завой, или когато натиска спирачката или спира, и как да си комуникирате по основните въпроси: “Спри!”, “Намали!” или “Имам проблем!”. Човекът, на който поверявате безопасността си, трябва да покаже загриженост за вашето състояние и да желае да допринесе за радоста ви от пътуването.
Нека да обсъдим всички тези въпроси в детайли за да знаете какво да очаквате.
Опитът на водача
Да караш с пасажер изисква малко повече умения, отколкото ако си сам. Моторът е по-тежък, няма да е толкова чевръст в завоите, или пък да спира бързо. Ще бъде по-трудно да се балансира, когато сте спрели. Един начинаещ моторист няма опит и тези въпроси могат да се превърнат в предизвикателства. Така, че първият ви въпрос, след покана от някого да се повозите, трябва да бъде: “От колко време караш?” И ако ставаше въпрос за дъщеря ми бих искал да чуя: “поне от година”.
Подпитайте водача или други хора за опита и уменията му като моторист, преди да се съгласите да е повозите с него.
Бих продължил със следващите въпроси:
“От колко време караш този мотор?” и бих желал да чуя поне от 3 месеца.
“Как си се научил да караш?” Ако той е карал от години или се е учил с кросов мотор, то и двата отговора са приемливи. Но от начинаещ моторист бих желал да чуя, че поне е преминал курса за мотористи.
“От колко време караш с пасажери?” – ако той се нуждае от някой, с който да практикува, бих му отговорил да отиде и да практикува с майка си.
“Имаш ли необходимата категория в шофьорската книжка?” Това е много важно. За моторист, който не е взел категория, бих казал, че е недостатъчно сериозен по отношение на моторите или не вярва, че има уменията да премине този толкова простичък тест. Мотористи без нужните документи са доста по-често срещани в статистиките за катастрофи. Дори бих го помолил да ми я покаже. Няма категория – няма возене.
“Имаш ли застраховка?” Това е прост тест за отговорност и самоуважение. Ако той е сериозен в тези неща, той ще има такава, дори и тя да не покрива второто място.
“Катастрофирал ли си?” Ако оставим настрана факта, че катастрофата демонстрира съществувал проблем, мотористи, които катастрофират често са катастрофирали и наскоро.
Да питате правилните въпроси означава да се убедите в отношението и способностите на водача.
“Караш ли пил?” Ако той каже: “Амии-и-и, ако съм пил само една бира....” бих му отговорил с “Тъй ли? Хм.”
След това бих питал какво предлага той като маршрут. Ако това е еднодневна езда, за да отидете някъде, бих предложил първо един или два по-къси маршрута на този мотор. А бихте искали подобно нещо за да се уверите, че се чувствате комфортно с карането му и с мотора също.
Трябва да поставите и няколко условия за първите няколко пътувания. Водачът трябва да се съгласи да се повозите при вашите условия – ако вие се откажете, докато пътувате - обръщате и се връщате, или водачът да почака с вас докато някой приятел или такси дойде да ви вземе. Ако се уплашите по пътя, независимо от причината, това ви дава изход от ситуацията.
Екипировка
Питайте каква екипировка ще ви осигури и/или какво вие трябва да си набавите. Като минимум ще имате нужда от каска, който е DOT-сертифицирана, и водачът автоматично трябва да очаква да я носите. Независимо, че това се изисква от закона, ако нещо се обърка единствено тя стои между вас и смъртта. Ако мотористът ви каже, че той няма нужда да носи каска, за мен това е знак за неговата безотговорност и безразличие към рисковете на карането на мотор, или че просто не обръща внимание на реалностите в ездата. Това му мнение е или опасно, или нереалистично. Аз не бих яздил с него, нито бих позволил на някой от семейството си.
Кожените дрехи са повече от стил за някои мотористи. Те са ветропредпазващи и е изключително устойчиви на триене. Всъщност, DOT-каска е най-важната част от вашата защитна екипировка.
Размерът на каската за пасажера е малко труден въпрос. Мотористът няма да купи каска, която е за вас, още за първото каране. Въпреки това, твърде малката каска може да бъде неудобна, а дори и болезнена. Твърде голямата може да ви изпадне от главата при евентуална катастрофа. Аз бих одобрил каска, която дори и малко голяма, преминава “Изхлузващия тест”. А теста протича по следния начин. Поставете и закопчайте каската плътно по вас, хванете задния й край с двете ръце през каската, и дърпайте силно напред, опитвайки се да я изхлузите от главата си напред или нагоре. Ако успеете да я махнете – теста е неуспешен и ще имате нужда от друга (вероятно по-малка) каска. За по-детайлна информация на размер на каска и въобще избор на такава, вижте статията за закупуване на каска.
Някои пасажери се разочароват, когато мотористът им предложи шлем – такъв, който има елемент пред устата с отвор за очите, покрит с визьор. А не трябва да е така – мотористът е похарчил повече пари за да даде по-добра защита. В повечето случаи този тип каски включват и добра защита на очите, но ако няма визьор - то по-добре да си сложите очила или маска.
След главата ви, ръцете най-вероятно са следващата по важност част от тялото, която трябва да защитите. Добрите ръкавици са направени с материали, устойчиви на търкане.
Каската е наистина важна. Тя ще ви спаси при животозастрашаваща катастрофа. Всеки, който ви твърди обратното, е заблуден или нечестен. Останалата част от екипировката най-вероятно би ви защитила от болки и страдания. Трябва да носите дълги панталони. Дори и кратките преходи могат да оставят белези по краката ви за цял живот. Дънките са приемлив начин за защита, въпреки че по-дебелите платове са по-добри. Не се качвайте по шорти или пък приемайте поканата на моторист, който носи такива (който още веднъж не преминава теста за реална оценка на риска)
Ако нямате ръкавици, то мотористът трябва да ви снабди с такива. Дори чифт дебели работни ръкавици ще ви свършат работа, ако са подходящия размер. Доброто пасване е важно. Така те нямат да паднат, ако нещо се обърка. Ръкавиците без пръсти още веднъж показват отношение без замисъл. Ръкавиците трябва да покриват цялата ръка.
Якетата за мотористи предлагат екстри, които да ги направят по-удобни за езда и да осигурят по-добра защита при падане. В случай, че нямате такова яке, яке от здрав плат е по-добре отколкото нищо. Дънково яке е по-добро от яке, направено от лек материал.
Истинските ботуши за мотористи са готини, но всяка твърда обувка, която покрива стъпалото и глезена, ви дава подходяща защита. Ако нямате обувки, които да покриват глезена ви, тогава изберете обувки, които покриват цялото стъпало. Уверете се, че не висят връзки, които биха могли да попаднат в задното колело или във веригата (ремъка), което може да ви нарани или да е причината за катастрофа.
Преди да се качите
Ако преди не сте се качвали или сте го правили рядко, водачът трябва да изясни определени детайли с вас. Той трябва да ви покаже как да се качвате и слизате от мотора. Това включва и дали трябва да се качите първи (обикновено не, но става все по-срещано при големите мотори с облегалки за пътника), дали очаква от вас да използвате стъпенките за пасажера за да се качите или просто да преметнете крак през седалката (предупредете го ако не знаете как), от коя страна да се качвате, дали можете да използвате раменете или ръцете му за да се стабилизирате, и най-важното – как да ви потвърди, че той е готов да се качвате. Ако го изненадате, можете да обърнете мотоциклета. Когато карането приключи, кой слиза първи – вие или той? От коя страна и дали да използвате стъпенките за да слезете? Трябва да ви предупреди и за всички горещи части, обикновено ауспуховата система, за да не ги докосвате.
Водачът трябва да ви обясни всички аспекти на ездата, включително и какво да правите с краката си, когато спрете.
Той трябва да ви покаже къде да си сложите краката докато пътувате, и това би трябвало да са стъпенките за пасажера.Ако те могат да се сгъват, той трябва да ви демонстрира как да го направите и да се увери, че са спуснати. Той трябва да ви предупреди да пазите краката си от колелото и задвижващата система, въпреки че проблемите там са редки. При спиране, той трябва да удържа мотора без вашата помощ, тъй че би трябвало да ви каже да си държите краката на стъпенките при спиране.Ако не го направи – бих се колебал да се возя с него. Трябва да го предупредите, ако искате да си спуснете краката при спиране.
Освен ако няма голяма облегалка, трябва да си направите сметката, че ще се държите за талията на водача през повечето време.
Трябва да уточните за какво ще се държите. Това няма да е голям проблем при мотор с голяма облегалка за пасажера, но при останалите мотори трябва да се придържате към водачът в областта на талията поне с една ръка. Ако има голяма дръжка около вашата седалка, то можете да се хванете за нея с другата ръка, ако позицията е удобна. В противен случай трябва да се държите за талията на водача с двете ръце. За водача съществуват колани с дръжки, които да улеснят хващането на псажера, макар че те рядко са полезни. Не се дръжте и за раменете или ръцете му, тъй като така можете да повлияете на контрола върху мотоциклета. А даже не се опитвайте да използвате някои от каишките, привързани към седалката. Те предлагат нестабилна връзка и могат да влият върху стабилността на мотора.
Лягане в завоите
Водачът трябва да ви обясни какво очаква от вас, когато лягате в завоите. Позицията на тялото ви оказва влияние върху завиването и крена (ъгъл на наклона), така че каквото и да правите, това ще окаже влияние върху контрола на мотоциклета. Аз обикновено казвам на пасажерите ми да стоят неутрално – да не се накланят с или против наклона – а да гледат над моето вътрешно рамо. Важно е да не премествате рязко центъра на тежестта си в завой. Трябва да знаете също така, че ако не се чувствате комфортно от крена, то опитът ви да изправите мотора ще има обратен ефект. Водачът ще трябва да го наклони още повече в завоя за да се задържи на идеалната крива.
Като пасажер докато завивате трябва да се накланяте с мотоциклета – ни повече, ни по-малко. Гледайте над вътрешното рамо на водача, и ще се намирате точно където трябва.
На някои мотори, като големите широки крузъри, частите им заорават в завоя доста лесно. Водачът трябва да ви предупреди за това и дори да ви го демонстрира на някой паркинг. Той трябва да е достатъчно запознат с мотора, че да ви предупреди когато това ще се случи за пръв път. Въпреки, че това може да има обезпокояващ звук, особено ако не го очаквате, той не сигнализира нещо опасно.
Спиране и ускоряване
По време на агресивно спиране, вие може да се притиснете към водача. Хубаво е, ако имате ръкохватка за хващане, да я използвате и да намалите натиска върху водача. Въпреки това, той има по-добра опора и трябва да може да задържа и вашето тегло при агресивно спиране. Вие може да пожелаете да се подпирате на гърба му с ръце, или просто да се облегнете на него. Някои мотористи (обикновено мъже) с пасажери (обикновено жени), които пробват евтини номера за интимничене, биха спирали по-рязко или по-често отколкото е необходимо. Тази практика се нарича “цицо-мачкане”, и ако се чувствате обект на такава практика – не се притесняайте и му го кажете.
Множество мотори не предлагат нещо повече за придържане от каишка над седалката. Не се притеснявайте. Водачът е много по-сигурна опора от тези неща, които са особено неизползваеми при спиране.
Мотоциклетите могат да ускоряват доста по-бързо от колите, което може да ви донесе проблеми ако нямате облегалка. Понякога по ред причини не можете да се хванете добре за водача, и трябва да се държите здраво само със стискане на краката си. Ако това е проблем, направете необходимото за да го споделите с водача, така че той да ускорява по-леко или да ви осигури по-сигурна опора. Той също така трябва да преминава от постоянна скорост или намаляне към ускорение постепенно, така че да имате време за рекция. Въпреки това, вие също трябва да наблюдавате ситуацията на пътя, така че да очаквате случващото се.
Не е рядко срещано явление да ви се удрят каските при спиране или ускорение. Не се извинявайте. Обикновено това не е проблем, и най-често е грешка на водача, защото не кара плавно както би трябвало.
Комуникацията и първият път
Преди да тръгнете на пътешествие, което по-дълго от кръгче около квартала, трябва да установите няколко основни сигнала за комуникиране на основните нужди. Например, потупване по дясното рамо означава: “Искам да спрем, когато е удобно.” Две потупвания означават: ”Спешно е.” Три потувания вече ще означават: “Спирай веднага.” Потуване по лявото рамо означава: “Гледай напред!” или където посочвате. Потуването на двете рамена би означавало: “Имам проблем.” Палците нагоре означава: “Забавлявам се!, а палците надолу – обратното. Ако сочите с палците настрани – “Абсолютен кеф. Не ме занимавай с други неща.” Най-вероятно ще можете да си комуникирате при ниски скорости или когато сте спрели, но при по-високи вятърът ще ви пречи. Леко потупване на ръцете пред водача може да означава: “Моля те, намали малко.”
В плана трябва да има спирка след първите няколко минути на първото каране за да обсъдите нещата, и на всеки 20 до 30 минути след това. Трябва да можете да уточните предварително колко дълъг ще бъде маршрута.
Както отбелязах по-рано, първата екскурсия трябва да е кратка, с опция да не се налага да се возите повече ако не ви хареса. Желателно е да сте само един мотор, тъй като пътуването с група мотори може накара вашия водач да прави това, което правят другите. Другите мотори и ездачи ще отвличат вниманието ви. Идеалният маршрут изключва натоварени отсечки, а и спазването на ограниченията за скорост са също добра идея ако планирате по-дълги маршрути в бъдеще.
Вашата първа екскурзия трябва да включва и спиране за донагласяване и възможност да попитате въпроси или да се оплачете.
Трябва да се уверите, че не се чувствате неприятно и се наслаждавате, преди още да се качите на мотора. Ако водачът на мотора ви кара да се чувствате некомфортно – най-добре прекратете нещата преди да са станали по-зле.
Моторът
Една жена наскоро ми каза за нейната първа покана да се повози на мотор и изненадата й, че няма облегалка за пасажера “или каквото и да е, което да ви пази от изпадане”. Предполагам, че това е било повече от проблем, тъй като тя не е искала да се държи за човека, който я е поканил на разходката.
Облегалка за пасажера (или още “sissybar”) ще добави сигурност. Тази комбинация от облегалка и куфари за Кавазаки е допълнителен аксесоар.
Разбира се, съществуват различни аспекти на мотора, които могат да направят пътуването по-удобно и приятно или обратното. Облегалките са най-желаната екстра от пасажера, и колкото е по-голяма – толкова по-добре. Всъщност много малко мотори се правят с облегалки за пасажера, тъй че не се надявайте много на това. Обикновено най-големите облегалки са онези, който са част от куфарите, и могат да включват облегалки за ръцете и тонколонки (с копчета за управление на радио-касетофона). Съществуват и такива комплекти (като тези от Custom World International) за крузъри, които предлагат същите големи облегалки за гърба и ръцете. Те позволяват на пасажера да почива и да се чувства безопасно без да се държи за водача. По-малките облегалки могат просто да предпазват пасажера от изпадане без да имат място, където да се облегнете.
Самата седалка е следващия важен елемент. Идеалната седалка е дълбока и удобна, достатъчно широка за вас и предлагаща достатъчно пространство за да намерите удобно място без да се тъпчете във водача. Тясната седалка е не само некомфортна. Но и ще ви накара да се чувствате по-несигурни. Тя не трябва да е наклонена назад (има такива, например на Harley V-Rod), а и всеки наклон напред трябва да е достатъчно малък за да не се пързаляте и бутате във водача. Множество крузъри и туръри предлагат повдигната седалка за пасажера, която позволява лесно да гледа над рамото на водача. Пасажерската част от седалката трябва да се има в предвид при предварителната проверка на пътуването. Ако смятате да развивате подобна дългосрочна връзка с някой, който има неудобна седалка за пасажера, попитайте дали може да я смени. Почти всеки мотор може да се екипира с по-добра седалка или просто по-удобно място за пасажера.
Стъпенките също може да се проблем, ако изкривяват крака ви по неудобен начин или не ви позволяват да ги ползвате за опора на тялото си (което може да е много важно при бабуни). Поставки за краката, широки плоски пластини предоставящи просторно място за краката ви, предлагат повече гъвкавост и могат да се поставят на множество крузъри и туръри.
Нормално е водачът да нагласи окачването за да е в съответствие с добавеното тегло на пасажера. Но дори и това ще допринесе малко за подобряването на лошо калибрирано окачване или при някой с малък опит. Поради множество причини мотоциклетите не се управляват толкова лесно като колите, а някои са направо ужасни. Понякога окачването може да се подобри с части от други производители. От друга страна вибрациите са завинаги. Ако жуженето е неприятно не можете да направите друго освен да слезете, въпреки че водачът може да прекрати работата на машината в неприятните обороти, ако го помолите.
Всеки от тези аспекти на мотоцклети, които ви касаят, трябва да се дискутират с водача. Той може да направи някакви подобрения или най-малкото да промени нещо преди да повози следващия си пасажер.
Децата-пасажери изискват специално разглеждане, което бихме коментирали в друга статия.
Бъдещи приключения
Ако вашите ранни опити като пасажери на мотоциклет ви накарат да искате още, има множество пътища, по които да тръгнете. Ако искате вие да станете моторист, можете да изполазвате един от курсовете – в безопасна обстановка, с осигурен мотоциклет и професионални инструктори. Това е много по-безопасен и лесен начин да се научите отколкото с приятел.
Ако планирате да си останете пасажер, вие и вашият водач можете да откриете някой от онези курсове, които са адресирани към подобни отношения.
Положителният първи опит като пасажер може да отвори множество вълнуващи възможности, включително туризма на мотоциклет.
Ако планирате да се яздите постоянно, независимо дали като водач или пасажер, вие ще трябва да си закупите ваша собствена екипировка. Удобната каска е най-голямото вложение по отношение на пари, безопасност и комфорт. Можете да намерите съвети за закупуването на каска в друга статия. Яке или костюм за езда е следващата голяма покупка, обаче ръкавиците също трябва да са сред първите покупки. Ако яздите често или правите туристически пътувания с мотоциклет, то и дъждобрана ще ви е необходим. Такъв дъждобран, който е направен за мото-туризъм, е по-добър от обикновения и ще издържи повече. Ако яздите често, ще ви е необходима и такава екипировка, която да ви предпазва от различните атмосферни промени.
Най-голямата стъпка към удоволствието на задната седалка на мотоциклета е да намерите опитен и разсъждаващ водач. С негова или нейна помощ, вие можете да поставяте въпроси за удобството или безопасността и да отворите вратите на един нов свят, който никога няма да опознаете през прозорците на колата.
No comments:
Post a Comment